Binnen het Living Lab dienen onze zes onderzoekslijnen als praktijklenzen: we passen ze telkens toe in uiteenlopende projecten om hands-on ervaring op te doen, successen en valkuilen vast te leggen en samen met partners te leren. De geleerde lessen vloeien terug in een dynamische routekaart, onze gedeelde blauwdruk voor volgende projecten, zodat elke nieuwe stap steunt op bewezen best practices.
Primaire preventie omvat alle activiteiten die voorkomen dat gezonde mensen een bepaalde ziekte of ongeval krijgen, door het wegnemen of verminderen van oorzaken of risicofactoren, en is meetbaar aan de hand van het aantal nieuwe ziektegevallen in een populatie.
Secundaire preventie omvat systematische en periodieke screening of diagnostische handelingen bij een vooraf gedefinieerde risicogroep, waarbij het percentage opgespoorde (preklinische) ziektegevallen en het aandeel tijdig gestarte behandelingen als uitkomstmaten gehanteerd worden.
Klinisch redeneren (t.b.v. van diagnose en behandeling) vormt de basis voor het nemen van medische beslissingen en wordt ondersteund door beslissingsondersteunende systemen en hulpmiddelen. Deze tools helpen zorgprofessionals om gegevens gestructureerd te analyseren, patronen te herkennen en evidence-based keuzes te maken, waardoor het klinisch redeneerproces efficiënter en veiliger verloopt. Beslissingsondersteuning fungeert hierbij als hulpmiddel dat het redeneerproces versterkt, zonder het over te nemen, zodat zorgprofessionals tot beter onderbouwde en patiëntgerichte beslissingen komen.
Ontwikkelen, toepassen en/of verbeteren van AI om therapieën beter aan te laten sluiten op de unieke kenmerken van een individuele patiënt in plaats van te werken met het bekende one-size-fits-all principe. Het doel is om de effectiviteit van behandelingen te vergroten, bijwerkingen te verminderen en de zorg meer preventief en doelgericht te maken.
Ontwikkelen, toepassen en/of verbeteren van AI-toepassingen die continu gegevens analyseren van draagbare onder andere apparaten en sensoren, zodat veranderingen in gezondheidstoestand direct opgemerkt worden zowel door cliënt/patiënt als zorgverlener.
AI inzetten voor de grootschalige analyse van volksgezondheidsdata om trends en patronen te ontdekken.
Ontwerpen van AI-systemen om shared descisionmaking vanuit het perspectief van de patiënt/cliënt en de zorgverlener te ondersteunen met als grondslag handelingskaders in de zorg.
AI-gestuurde keuzehulpen: Digitale tools die met behulp van AI gepersonaliseerde informatie geven over behandelopties, risico’s en verwachte uitkomsten, afgestemd op de persoonlijke situatie, voorkeuren en waarden van de cliënt. Dit helpt cliënten om beter geïnformeerde vragen te stellen en actief deel te nemen aan het besluitvormingsproces.
Conversational agents (chatbots): AI-chatbots die cliënten begeleiden bij het voorbereiden van het gesprek met de zorgverlener, bijvoorbeeld door relevante vragen te genereren of door te helpen hun voorkeuren en zorgen te verhelderen.
Visualisatietools: AI-systemen die complexe medische informatie omzetten in begrijpelijke grafieken of scenario’s, zodat cliënten de consequenties van verschillende keuzes beter kunnen overzien.
Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies zijn tekstbestanden die op de computer worden geplaatst wanneer websites worden bezocht. Ze worden veel gebruikt om websites efficiënt te laten werken en om informatie te verstrekken aan de eigenaren van de website. Hieronder kan aangegeven worden of u de cookies accepteert.